01:34

Prawo drabiny w biznesie

Prawo drabiny mówi o tym, że dopóki toczy się bój o pierwsze miejsce w umyśle klienta, to nie wszystko jeszcze stracone. W tym przypadku drabina ze szczeblami jest metaforą pozycji, którą zajmujesz Ty wraz ze swoją ofertą (produktem, usługą) w umyśle Klienta. Przy odpowiednim pozycjonowaniu możesz (z czasem) piąć się po szczeblach do góry.

Musisz jednak pamiętać, że produkty na szczeblach mają różne udziały w rynku i nigdy nie są równe. Zazwyczaj stosunek sprzedaży wygląda tak: 4:2:1. Czyli pierwszy dominuje nad drugim, drugi nad trzecim itp.

Ile może być szczebli w danej drabinie? Zasada Liczby Millera mówi o 7. Dlaczego siedmiu? Ponieważ wg badań Georga A. Millera z Uniwersytetu Harvarda, ludzki umysł nie potrafi sobie – percepcyjnie i decyzyjnie poradzić z więcej niż siedmioma elementami w tym samym czasie. Stąd pewnie „7 grzechów głównych”, „7 samurajów”, „Królewna śnieżka i siedmiu krasnoludków”, „Siedem cudów świata” itp.

Aby piąć się po szczeblach drabiny w umyśle klienta, musisz przyjąć odpowiednią strategię. Jeśli jesteś uplasowany na trzecim miejscu, a zaczniesz się obwoływać „numerem jeden”, to klienci tego zwyczajnie nie kupią, widząc w tym fałsz.